PENGUMUMAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

For best resolution..please use IE Mozilla Firefox..

Wassalam..


Friday, February 6, 2009

Valentine's Day - Part I (Sejarah Valentine's Day)


Makluman yang aku ingin kongsikan...panjang lebar...mungkin boring untuk dibaca...tapi..itulah hakikat..Valentine's Day..

Ucapan seperti... Happy Valentine's Day, I wish you will be my Valentine serta pemberian hadiah jambangan ros merah, belon berbentuk hati yang tertera I Love You, adalah antara popular serta acap kali diucapkan dan dilakukan apabila tibanya Hari Kekasih atau Valentine's Day pada 14 Februari.

Dari sudut bahasa "Valentine" sebutan dalam bahasa Inggeris dan "Valentino" dalam bahasa Itali adalah berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom, iaitu Valentinus. Valentinus berasal daripada bahasa Latin, iaitu valens yang bermaksud kuat, aktif, sihat dan seumpamanya.

Terdapat tiga pendapat mengenai sejarah Hari Valentine:
Pendapat pertama: mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan agama Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dua hari pertama, mereka menyembah dewi cinta bagi kaum Rom kuno yang bernama Juno Februata. Pada malam pesta Lupercalia, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Kemudiannya setiap pemuda akan mencabut nama tersebut dari dalam satu bekas secara rawak. Nama gadis yang tertera di dalam kertas tersebut akan menjadi pasangan yang akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun. Pada 15 Februari pula, mereka meminta perlindungan dewa Lupercalia daripada gangguan serigala. Pada hari ini, mereka menyembelih seekor anjing dan kambing. Kemudian mereka akan memilih dua pemuda Rom yang dianngap paling gagah, lalu disapukan darah binatang tersebut ke badan mereka, dan mencucinya pula dengan susu. Setelah itu, akan diadakan perarakan besar-besaran yang diketuai dua pemuda tersebit, dan mereka berdua akan memukul orang ramai yang berada dilaluan mereka dengan kulit binatang. Para wanita pula akan berebut-rebut untuk menerima pukulan tersebut kerana beranggapan ia akan menambah kesuburan mereka.

Pendapat kedua: mengaitkannya dengan kematian paderi St. Valentine ketika pemerintahan Raja Rom yang bernama Claudius II. Terdapat dua (2) versi cerita berkaitan dengan St. Valentine ini.

Versi Pertama:
Pada masa pemerintahan Claudius II, kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian, dan para mubaligh Kristian telah dipenjara serta diseksa. St. Valentine sebagai seorang yang tegar menganut agama Kristian dan aktif menyebarkan ajaran tersebut turut dipenjarakan oleh Claudius II. Dikhabarkan St. Valentine walaupun di penjara tetap menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan-banduan penjara, di samping membantu tawanan-tawanan penjara meloloskan diri dari penjara.


bersambung di Part II....

SEKITAR KELANTAN

GOMO KELATE GOMO

RUANGAN

RUANGAN

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP