PENGUMUMAN


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

For best resolution..please use IE Mozilla Firefox..

Wassalam..


Friday, February 6, 2009

Valentine's Day - Part II (Sejarah Valentine's Day)


Sambungan dari Part I..

Kegiatan ini telah diketahui oleh Claudius II. Beliau memerintahkan St. Valentine diseksa dan akhirnya dihukum bunuh pada 14 Februari. Pengorbanan yang dilakukan oleh St. Valentine ini dianggap oleh penganut Kristian sebagai satu pengorbanan yang besar demi kecintaan beliau terhadap agamanya. Malah, St. Valentine disamakan dengan Jesus yang dianggap oleh penganut Kristian mati kerana menebus dosa yang dilakukan oleh kaumnya. Dikatakan juga bahawa ketika di dalam penjara, beliau telah jatuh cinta dengan anak salah seorang pegawaii penjara dan di akhir hayatnya sebelum dibunuh, sempat menulis sepucuk surat cinta kepada gadis tersebut bertandatangan "From your Valentine".

Versi kedua: Claudius II beranggapan bahawa anggota tentera yang muda dan masih bujang adalah lebih tabah dan kuat ketika berada di medan peperangan berbanding mereka yang telah berkahwin. Justeru, Claudius II menghalang para pemuda daripada berkahwin. Namun demikian, St. Valentine menentangnya dengan keras dan beliau telah melakukan upacara pernikahan para pemuda ROm secara sulit. Aktiviti St. Valentine ini akhirnya diketahui oleh Claudius II, lalu beliau mengarahkan St. Valentine ditangkap dan dihukum gantung pada 14 Februari 269 M

Pendapat ketiga: menyatakan sambutan Hari Valentine ini bersempena sifat burung yang musim mengawannya jatuh pada 14 Februari. Ini pula merupakan pendapat tradisi orang Inggeris. Sejarah di atas jelas menunjukkan bahawa Hari Valentine mempunyai kaitan dengan budaya Kristian.

Sumber :Nurul Ain Latif, MAJALAH AL-ISLAM, Cetakan Februari 2009, Bil. 422.

3 comments:

KerusiMaLas said...

Nice note..!

Leenoh said...

Mauduk yang sangat bermanfaat dan laman yang berwawasan jauh,
Insya Allah tercapai hendaknya.
Wassalam.

KerusiMaLas said...

InsyaAllah...Terima kasih sokongan Tuan Leenoh...:)

SEKITAR KELANTAN

GOMO KELATE GOMO

RUANGAN

RUANGAN

  © Blogger templates The Professional Template by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP